catalog_tyre_img_alt
Prosimy, poczekać!dotted
Koszyk
#
27-2740
Twój koszyk jest pusty

Drgania kierownicy: przyczyny i konsekwencje

33 Wyświetlenia

Prawidłowa praca układu jezdnego wpływa nie tylko na komfort, ale też bezpieczeństwo jazdy. Wszelkie drgania kierownicy mogą być bardzo irytujące, a podczas dłuższej podróży powodować konieczność robienia sobie przerw. To jednak najmniejszy problem, gdyż mogą też pogarszać parametry prowadzenia się pojazdu, a to bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo. Dowiedz się, co oznaczają drgania kierownicy podczas hamowania, a także drgania kierownicy przy dużych prędkościach. Sprawdź, które komponenty mogą je powodować.

Drgania kierownicy – czy są niebezpieczne?

Drgania kierownicy

Niestety drgania kierownicy mogą być bardzo niebezpieczne, więc bagatelizowanie tego problemu może okazać się tragiczne w skutkach. Określenie, jak poważny jest problem, jest jednak trudne, gdyż drgania mogą być powodowane przez bardzo różne komponenty niemające ze sobą nic wspólnego. Zawsze jednak trzeba brać pod uwagę, że drgania kierownicy nie wpływają jedynie na pogorszenie komfortu jazdy, ale też na parametry jezdne pojazdu.

Drgania kierownicy – co może je powodować?

Pojawiające się drgania kierownicy mogą mieć różną intensywność. Jeśli są niewielkie, być może przyczyną są opony samochodowe. Jeśli opony są zużyte nierównomiernie po każdej ze stron, może to powodować niewielkie drgania na kierownicy. Częściej jednak wynika to z mechanicznego uszkodzenia opony np. po wjechaniu w dziurę na jezdni. Gdy jedna z opon będzie wybrzuszona lub delikatnie zmieni swój kształt, zacznie to objawiać się pogorszonymi parametrami jezdnymi lub wibracjami. Często drgania kierownicy przy 120 km/h lub wyższych prędkościach wynikają właśnie z tego. Czasem przy mniejszych prędkościach można nic nie zauważyć, jednak pojawią się drgania kierownicy przy dużych prędkościach, zawsze zwiastuje to jakąś awarię – nie powinny się pojawiać w ogóle.

Bardzo często przyczyną drgań są opony lub całe koła, jednak nie ich uszkodzenie, a nieprawidłowe wyważenie. Jest to najbardziej prawdopodobna przyczyna, gdy drgania pojawiają się zaraz po zmianie opon. Wtedy wystarczy sprawdzić geometrię kół, by zdiagnozować przyczynę. Nie jest to zjawisko bardzo niebezpieczne, jednak należy udać się do mechanika, gdyż pogarsza parametry jezdne i komfort jazdy. Jeśli zaś uda się wizualnie zdiagnozować, że opona jest uszkodzona mechanicznie, należy od razu udać się do warsztatu – o ile stan opony na to pozwala – i ją wymienić. Taka opona może bowiem pęknąć w czasie jazdy, a to bardzo niebezpiecznie.

Drgania kierownicy podczas hamowania

Wyważanie kół

Jeśli pojawiają się drgania kierownicy podczas hamowania, istnieje większe prawdopodobieństwo, że problem tkwi nie w oponach, a w komponentach układu hamulcowego lub układu jezdnego. Częstą przyczyną są uszkodzone fizycznie tarcze hamulcowe – mogą być wyeksploatowane w naturalny sposób lub uszkodzone nagle w wyniku jakiegoś zdarzenia. Często jednak winę za drgania kierownicy ponosi np. amortyzator układu kierowniczego lub inny komponent. To dość niebezpieczna sytuacja, gdyż trudno jednoznacznie zdiagnozować, który z elementów uległ awarii. Często winę ponosi komponent mający istotny wpływ na prowadzenie auta, a zbagatelizowanie problemu może spowodować nagłą awarię w czasie jazdy i utratę kontroli nad samochodem.

Winowajcą może być też piasta koła samochodowa albo uszkodzenie przegubu wewnętrznego. Do mniej popularnych przyczyn można zaliczyć źle zamontowane koło lub skrzywioną felgę. Jeśli więc robiło się jakieś naprawy przy kole lub elementach mocujących, jest to wskazówka, że coś zostało źle wykonane. Być może chodzi o niedokręcenie któregoś z elementów. Bardzo często awarii ulegają tuleje wahaczy, które przeważnie są zbyt późno wymieniane i powodują tego typu problemy.

Drgania kierownicy przy 120 km/h i dużych prędkościach

Jeśli drgania kierownicy przy dużych prędkościach już się pojawią, należy udać się do mechanika i zdiagnozować przyczynę. Być może będzie dość prozaiczna, jednak w większości przypadków problem będzie się pogłębiał, a to generuje ryzyko nagłej awarii w czasie jazdy. Najbardziej niebezpieczne są uszkodzenia opon i elementów zawieszenia – gdy dojdzie do ich uszkodzenia w czasie jazdy, zazwyczaj powoduje to skrajnie duże zagrożenie na drodze, gdyż auto bez jednego sprawnego koła jest wyjątkowo trudne do opanowania. Na początku warto więc wizualnie ocenić stan opony i zastanowić się, przy których elementach było coś ostatnio naprawiane, a także przypomnieć sobie, czy nie doszło do zdarzenia na drodze, które mogło uszkodzić koło, oponę lub zawieszenie.