catalog_tyre_img_alt
Prosimy, poczekać!dotted
Koszyk
#
87-9785
Twój koszyk jest pusty

Jaka jest różnica między hybrydą typu plug-in a zwykłą hybrydą?

28 Wyświetlenia

Popularność aut elektrycznych rośnie z roku na rok, a większość marek ma już całą gamę modeli napędzanych takimi silnikami. Różnią się one jednak budową i konstrukcją. Dowiedz się, czym jest hybryda plug in, a także czym różni się od zwykłej hybrydy. Sprawdź też, który wariant napędu wybrać w zależności od tego, jaka jest charakterystyka codziennie pokonywanych tras. Zweryfikuj, który rodzaj napędu jest bardziej efektywny.

Elektryczne i spalinowe silniki typu hybryda

spalinowe silniki typu hybryda

Rozwój silników elektrycznych pozwolił na stworzenie aut, które są w pełni napędzane tego typu jednostkami. Aktualnie jednak jest to tylko część rynku aut, które nie są w pełni spalinowe. Hybryda plug in i auta typowo hybrydowe (HEV) stanowią większą część rynku. Z założenia auta hybrydowe są napędzane standardowym silnikiem spalinowym, który jest wspomagany silnikiem elektrycznym. W przypadku niektórych hybryd (tylko niektórych) i hybrydy plug in kierowcy mają możliwość poruszania się także tylko na silniku elektrycznym. Tego typu auta są pomostem pomiędzy autem spalinowym a samochodem w pełni elektrycznym, takim jak znane wszystkim pojazdy marki Tesla, które stały się synonimem samochodów elektrycznych. Mając te ostatnie, niezbędna będzie domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych – w przypadku hybryd nie jest to konieczne.

Jak działa silnik hybrydowy?

To, czym różni się hybryda od plug in jest kluczowe dla kierowców, którzy chcą wybrać odpowiednie auto dla siebie. Zwykła hybryda to auto, które ma wbudowane specjalne urządzenia pozwalające na odzyskiwanie energii podczas jazdy. Ta energia jest wykorzystywana do ładowania akumulatorów do samochodu, które potem mają za zadanie wspomagać w czasie jazdy silnik spalinowy. Ostatecznie pozwala to na bardzo istotne oszczędzenie zużycia paliwa. Większość aut hybrydowych pozwala na osiągnięcie spalania na poziomie około 4-5 litrów paliwa na 100 km przy zachowaniu satysfakcjonującej dynamiki jazdy i prędkości.

Biorąc pod uwagę, co to jest hybryda plug in, zwykła hybryda nie jest jednak typowym autem elektrycznym, gdyż nie może poruszać się bez wykorzystania paliwa. Energia elektryczna służy tylko do wspomagania, a więc obniża zużycie paliwa konwencjonalnego. Niewątpliwie jest to jednak bardziej ekologiczne rozwiązanie od klasycznych aut spalinowych, gdyż spalanie paliwa może tu być nawet dwukrotnie mniejsze. Istotne jest to, że takich aut się w ogóle nie ładuje.

Jak działa hybryda plug in?

Hybryda plug in

To, jak działa hybryda plug in pozwala określić ten typ auta samochodem elektrycznym. Ma ona jednak spore ograniczenia. Przede wszystkim posiadają one mocne baterie, które napędzają silnik i mogą służyć jako wyłączne źródło energii. Hybryda plug in jest w stanie przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów na samym prądzie. Założeniem konstruktorów jest jednak to, by energia elektryczna wspierała pracę silnika spalinowego lub całkowicie ją zastępowała np. podczas jazdy w korku, gdy zużycie paliwa jest ogromne ze względu na charakterystykę takiego poruszania się. Przy niskich prędkościach auto porusza się tylko na energii elektrycznej, a przy większych przy współudziale tego źródła energii. W praktyce okazuje się jednak, że pozwala to sporo oszczędzić.

Mają ten rodzaj auta, niezbędna będzie wtyczka do ładowarki samochodowej i regularne ładowanie auta – tylko wtedy ma to sens. Hybryda plug in musi być regularnie ładowana, gdyż w przeciwnym razie będzie się poruszać tylko dzięki energii pozyskanej z tradycyjnego paliwa – nie ma ona bowiem systemu odzyskiwania energii. Ten rodzaj auta jest też zdecydowanie droższy od klasycznych hybryd, a różnica w cenie może wynieść nawet kilkadziesiąt procent.

Hybryda, a hybryda plug in – co wybrać?

Hybryda czy hybryda plug in – to pytanie zadają sobie kierowcy. Zazwyczaj hybryda plug in będzie najlepszym wyborem, gdy ma się możliwość regularnego ładowania auta, a codzienne trasy nie mierzą więcej niż kilkadziesiąt kilometrów. Jeśli przemieszcza się dłuższe odległości, lepiej będzie zdecydować się na zwykłą hybrydę. Mając kabel do ładowania samochodu elektrycznego, trzeba bowiem pamiętać, że nie wszędzie będzie możliwość go naładować, o ile nie zaplanuje się tego wcześniej. Zwykła hybryda jest więc mniej problematyczna w użytkowaniu.