
Czujnik położenia wału: objawy i typowe usterki
Jednym z najważniejszych czujników w samochodzie to czujnik położenia wału korbowego. Jakie objawy daje uszkodzony czujnik położenia wału? Jak można go samodzielnie zdiagnozować? Co w ogóle może spowodować usterki? Na te i inne pytania odpowiemy dzisiaj.
Czujnik położenia wału korbowego
Przekazuje informacje sterownikowi o aktualnym położeniu wału korbowego pojazdu i o tym, jaka jest jego wyjściowa prędkość obrotowa, aby dalej móc ustalić odpowiedni moment wtrysku paliwa i kąt zapłonu. Także od jego precyzyjnej pracy zależy wiele, więc warto wiedzieć, jakie czujnik położenia wału korbowego objawy daje, aby szybko rozwiązać usterkę.
Uszkodzony czujnik położenia wału – objawy
Nie zawsze objawem może być kontrolka „check engine” lub przejście auta w tryb awaryjny, czasami to, co powoduje uszkodzony czujnik położenia wału jest raczej dziwne i takie sygnały mogą zmylić niedoświadczonego kierowca i samego mechanika.
- Problem z uruchomieniem zimnego silnika – błędy sygnał z czujnika sprawia, że sterownik nie wie, kiedy ma zacząć proces rozruchu
- Problem z uruchomieniem ciepłego silnika – rozgrzany silnik został zgaszony, potem nie chce znowu się uruchomić. Zepsuty czujnik położenia wału korbowego może nadal działać normalnie na zimnym silniku, ale już nie działa na rozgrzanym, ponieważ sterownik uznaje, że uruchomienie mogłoby być zbyt niebezpieczne dla silnika.
- Spadek mocy silnika – czujnik przekazuje niewłaściwe dane, co powoduje nieprawidłowy zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, przez co silnik nie jest w stanie osiągnąć pełnej wydajności. Silnik może też mieć problem z przyspieszaniem.
- Uszkodzony czujnik położenia wału ma objawy także w formie nieregularnych obrotów silnika – błędne dane od czujnika sprawiają, że silnik przyspiesza i zwalnia bez powodu, co negatywnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
- Nagłe przejście silnika w tryb awaryjny – efekt wdrożenia procedury awaryjnej na podstawie braku sygnału od czujnika lub sygnał nie odpowiada sygnałowi z czujnika położenia wałka rozrządu. Czujnik chroni wtedy silnik, przechodząc w tryb awaryjny.
- Całkowity brak możliwości uruchomienia auta – czujnik nie przesłał sygnału lub sygnał jest błędny, więc sterownik nie zgadza się na uruchomienie silnika.
Jeśli zauważyłeś/aś podobne objawy w swoim samochodzie, koniecznie udaj się do mechanika w celu dokładnej i rzetelnej diagnozy. Bądź czujny/a na to, co sugeruje Ci mechanik – wielu z nich zleca od razu wymianę rozrusznika, akumulatora czy też pompy paliwowej, a przyczyną wystąpienia tych objawów jest właśnie zepsuty czujnik położenia wału.
Jak zdiagnozować czujnik położenia wału korbowego?
Najprostszym sposobem, jak sprawdzić uszkodzony czujnik położenia wału korbowego to oczywiście wizualna kontrola czujnika i jego przewodów oraz wtyczek pod kątem uszkodzeń. Następnie można sprawdzić, jakie są jego zdolności magnetyczne. Czujnik wału korbowego działa na zasadzie magnesu, więc jeśli jest sprawny, to tak jak magnes powinien przyciągać metal.
Następnym sposobem, jak sprawdzić czujnik położenia wału korbowego samochodu to użycie miernika uniwersalnego. Wystarczy podpiąć czujnik do miernika i sprawdzić, czy oporność przy zmianach temperatury i przy kontakcie z czymś metalowym.
Możesz też spróbować podpiąć urządzenie diagnostyczne, jeśli Twoje auto ma złącze diagnostyczne i odczytać kody błędów. Kody błędu, które mogą wskazywać na uszkodzony czujnik położenia wału korbowego to P0016 I P0335, niemniej jednak zawsze potrzebna jest szczegółowa diagnostyka.
Uwaga: sprawdzić czujnik położenia wału korbowego należy nawet wtedy, kiedy wymieniamy stary, uszkodzony czujnik na nowy. Często zdarza się, że nowa część jest fabrycznie uszkodzona. Nowa część musi zawsze pasować do Twojego auta i być może Twój nowy czujnik położenia wału korbowego do Opel Astra H jest w porządku, ale przezorny zawsze jest ubezpieczony.
Uszkodzony czujnik położenia wału – przyczyny
Czasami może okazać się, że nierówna praca jest spowodowana zanieczyszczeniami na głowicy – wtedy wystarczy po prostu przeczyścić czujnik, jego gniazdo montażowe i elementy z nim współpracujące i czujnik będzie działał jak nowy. Czujnik może przestać działać z powodu uszkodzenia mechanicznego samego czujnika, ale także jego elementów, np. uszkodzenia tarczy pomiarowej, zwarć i korozji przewodów elektrycznych. W takiej sytuacji zepsuty czujnik położenia wału korbowego należy wymienić na nowy.
TOP produkty powiązane z tym tematem: