
Drążek kierowniczy: objawy uszkodzenia, kiedy i jak wymienić
Drążek kierowniczy to jeden z najważniejszych elementów układu kierowniczego. Odpowiada za połączenie układu ze zwrotnicą koła, dlatego wszelkie usterki wiążą się z pogorszeniem komfortu jazdy, a nawet z unieruchomieniem pojazdu. Dowiedz się, jak rozpoznać uszkodzony drążek kierowniczy i jak go wymienić.
Drążek kierowniczy – dlaczego jest taki ważny?
Jak już wspomnieliśmy, drążek kierowniczy łączy układ kierowniczy ze zwrotnicą koła, przenosząc ruch kierownicy na przednie koła i tym samym umożliwiając precyzyjne skręcenie.
Różne rodzaje drążków kierowniczych
Są dwa rodzaje drążków kierowniczych. Drążek kierowniczy poprzeczny podłużny przekazuje siłę bezpośrednio z przekładni kierowniczej na zwrotnicę. Drugi typ, drążek kierowniczy poprzeczny, przenosi siłę pomiędzy samymi zwrotnicami kół i jest zamontowany poprzecznie względem osi pojazdu.
Drążki kierownicze przypominają stalowe pręty. Ich najważniejszymi elementami są przeguby kulowe i końcówki drążka kierowniczego. Jeden koniec końcówki jest przymocowany do zwrotnicy koła, a drugi do samego drążka. Każda końcówka ma przegub kulowy, który jest elastyczną częścią mechanizmu i umożliwia ruch zwrotnicy względem przekładni.
Uszkodzony drążek kierowniczy – objawy
Choć budowa obydwóch jest stosunkowo prosta, drążki są podatne na różne uszkodzenia i odkształcenia, zwłaszcza podczas jazdy w terenie. Jednym z pierwszych objawów skrzywionego drążka kierowniczego jest często obniżony komfort prowadzenia, który objawia się mocniejszym „odbijaniem” kierownicy, szczególnie na nierównych drogach. W miarę postępu uszkodzenia, reakcje samochodu na ruchy kierownicą stają się mniej precyzyjne i po pewnym czasie mogą pojawić się też duże luzy, które utrudniają jazdę, a z czasem samochód w ogóle przestaje reagować na polecenia kierownicy. Skrzywiony drążek kierowniczy może także powodować wibracje na kierownicy.
Powyższe sygnały awarii nie są jednoznaczne i również wskazywać na problemy z pojedynczymi elementami drążka, zwykle z jego końcówką, ale też na usterki układu zawieszenia, jak i uszkodzone opony lub koła, dlatego samodzielna diagnoza może być trudna – lepiej skonsultować się z mechanikiem. Charakterystycznym objawem awarii układu kierowniczego sugerującym, że to właśnie drążek jest do wymiany, to odgłosy z komory silnika, które słychać w trakcie postoju, gdy silnik został już wyłączony, podczas normalnej jazdy i jazdy po nierównym terenie, kiedy stają się najbardziej wyraźne.
Uszkodzony drążek kierowniczy może przyczynić się do utraty kontroli nad pojazdem, więc jak najwcześniej zareaguj na pierwsze oznaki usterki.
Kiedy wymienić drążek kierowniczy?
Trudno określić interwał wymiany, ponieważ trwałość części zależy od modelu samochodu i stylu jazdy. Kierowcy poruszający się po kiepskich drogach mogą być zmuszeni do wymiany drążka nawet co 5 tys.km. Przy spokojnej jeździe na równych nawierzchniach drążek jest w stanie wytrzymać nawet 100-150 tys. km. Niemniej jednak to objawy usterki decydują, kiedy wymienić drążek kierowniczy. Przy pierwszych oznakach zużycia ważne jest przeprowadzenie diagnostyki, ponieważ przyczyna może leżeć gdzie indziej, np. do wymiany jest olej do układu wspomagania lub sama końcówka drążka kierowniczego, niekoniecznie cała część.
Jak wymienić drążek kierowniczy?
Wymiana nie jest skomplikowana, ale może okazać się czasochłonna. W przypadku wymiany samej końcówki wystarczy odkręcić koła i znaleźć dostęp do mechanizmu, który można łatwo zdemontować przy użyciu podstawowych narzędzi do pojazdu. Kłopot tutaj mogą sprawić tylko zapieczone śruby. W przypadku innych elementów układu kierowniczego lepiej skonsultować się z fachowcem. Nowy drążek kierowniczy musi być kompatybilny z modelem, rocznikiem i wersją silnika Twojego auta, aby pasował do układu kierowniczego i zapewniał poprawną geometrię kół.
TOP produkty powiazane z tym tematem:
Najpopularniejsze produkty po obniżonych cenach
-
- Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej
- Ciężar [kg]: 1,171
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z nakrętkami
- uwzględnić informację serwisową
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z opaskami zaciskowymi, z osłoną
- Wymiar gwintu zewnętrznego: M18 x 1,5
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: FEBI BILSTEIN(1)Na stanie
163,48 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: oś przednia po obydwu stronach
- dla producentów przekładni kierowniczych: TRW
- wymagana liczba: 1
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MAPCO(1)Na stanie
124,38 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: oś przednia po obydwu stronach
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z przegubem wzdłużnym
- wymagana liczba: 1
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MAPCONa stanie
159,08 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z przegubem wzdłużnym
- wymagana liczba: 1
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MAPCONa stanie
121,38 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej
- Jednostka ilości: Zestaw
- wymagana liczba: 1
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MAPCONa stanie
225,18 PLNw tym 23% VAT -
- Długość [mm]: 98,5
- Wymiar gwintu zewnętrznego: M16 x 1,5
- Rozmiar klucza: 17
- Ciężar [kg]: 0,130
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: FEBI BILSTEINNa stanie
21,58 PLN(Cena za sztukę)
w tym 23% VAT -
- Długość [mm]: 112
- Wymiar gwintu zewnętrznego: M14 x 1,5
- Długość gwintu [mm]: 49,5
- Rozmiar klucza: 17
- Długość trzonka [mm]: 54
- Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej
- Ciężar [kg]: 0,117
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: FEBI BILSTEINNa stanie
39,38 PLN(Cena za sztukę)
w tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: Oś przednia
- Długość [mm]: 673
- Ciężar [kg]: 3,0580
- Pojazd z kierownicą po lewej /prawej stronie: dla pojazdu z kierownicą z lewej strony
- Warunki: nowy
SzczegółyDarmowa wysyłkaProducent części zapasowych: CEINa stanie
520,98 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z przegubem wzdłużnym
- wymagana liczba: 1
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MAPCONa stanie
153,78 PLNw tym 23% VAT -
- Długość [mm]: 294
- Rozmiar gwintu 1: M14x1,5
- Rozmiar gwintu 2: M14x1,5
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z dodatkami
- Ograniczenia producenta: TRW
- dla numeru OE: 7701 047 812, 7701 472 735
- Przestrzegać danych technicznych
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: TRWNa stanie
147,48 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: os przednia, z prawej
- sparowany numer artykułu: 44341
- Ciężar [kg]: 1,01
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z nakrętkami
- uwzględnić informację serwisową
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z opaskami zaciskowymi, z osłoną
- Wymiar gwintu zewnętrznego: M12 x 1,5
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: FEBI BILSTEINNa stanie
113,38 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: Oś przednia, w środku
- Długość [mm]: 815
- Średnica rury [mm]: 32
- Wymiar stożka [mm]: 15,8
- Ciężar [kg]: 3,63
- uwzględnić informację serwisową
- Rozmiar klucza: 17
- Materiał: Odlew staliwny
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z nakrętką koronową
- Wymiar gwintu zewnętrznego: M12 x 1,25
- Warunki: nowy
WięcejSzczegółyDarmowa wysyłkaProducent części zapasowych: FEBI BILSTEIN(1)Na stanie
423,98 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej
- dla producentów przekładni kierowniczych: ZF
- Podwozie: dla pojazdów bez zawieszenia sportowego
- Jednostka ilości: Zestaw
- wymagana liczba: 1
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MAPCONa stanie
213,88 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: oś przednia po obydwu stronach
- Ciężar [kg]: 1,144
- Gwint zewn. 2 [mm]: M14x1,5
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: RTSNa stanie
151,58 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: z prawej, z lewej
- Ciężar [kg]: 1,04
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: 555Na stanie
205,68 PLNw tym 23% VAT -
- informacja uzupełniająca: Quality
- Strona zabudowy: os przednia, z prawej, Oś przednia, z lewej
- Rozmiar gwintu 1: M8x1,25
- Rozmiar gwintu 2: M16x1,5
- wymagana liczba: 2
- Wersja wzmocniona
- zalecana wymiana parami
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MEYLENa stanie
196,78 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: Oś przednia, z lewej, os przednia, z prawej, wewnątrz
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: LEMFÖRDERNa stanie
75,68 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: os przednia, z prawej
- sparowany numer artykułu: 39292
- Ciężar [kg]: 1,02
- uwzględnić informację serwisową
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: z opaskami zaciskowymi, z osłoną
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: FEBI BILSTEIN(1)Na stanie
94,78 PLNw tym 23% VAT -
- Strona zabudowy: Oś przednia
- Jednostka ilości: Zestaw
- Układ kierowniczy: z końcówkami drążka kierowniczego poprzecznego
- wymagana liczba: 1
- Warunki: nowy
SzczegółyDarmowa wysyłkaProducent części zapasowych: MAPCONa stanie
418,78 PLNw tym 23% VAT -
- Długość [mm]: 498
- Wymiar stożka [mm]: 30
- Rozmiar gwintu 1: M30x1,6RzumGetriebe
- Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca: z dodatkami
- Drążek / rozpórka: Drążek prowadzący
- nastawny: nastawny
- Liczba zestyków: 892
- Warunki: nowy
SzczegółyDarmowa wysyłkaProducent części zapasowych: LEMFÖRDERNa stanie
1131,68 PLNw tym 23% VAT