catalog_tyre_img_alt
Prosimy, poczekać!dotted
Koszyk
#
25-1486
Twój koszyk jest pusty

Drążek kierowniczy: objawy uszkodzenia, kiedy i jak wymienić

201 Wyświetlenia

Drążek kierowniczy to jeden z najważniejszych elementów układu kierowniczego. Odpowiada za połączenie układu ze zwrotnicą koła, dlatego wszelkie usterki wiążą się z pogorszeniem komfortu jazdy, a nawet z unieruchomieniem pojazdu. Dowiedz się, jak rozpoznać uszkodzony drążek kierowniczy i jak go wymienić.

Drążek kierowniczy – dlaczego jest taki ważny?

Jak już wspomnieliśmy, drążek kierowniczy łączy układ kierowniczy ze zwrotnicą koła, przenosząc ruch kierownicy na przednie koła i tym samym umożliwiając precyzyjne skręcenie.

Różne rodzaje drążków kierowniczych

Są dwa rodzaje drążków kierowniczych. Drążek kierowniczy poprzeczny podłużny przekazuje siłę bezpośrednio z przekładni kierowniczej na zwrotnicę. Drugi typ, drążek kierowniczy poprzeczny, przenosi siłę pomiędzy samymi zwrotnicami kół i jest zamontowany poprzecznie względem osi pojazdu.

Drążki kierownicze przypominają stalowe pręty. Ich najważniejszymi elementami są przeguby kulowe i końcówki drążka kierowniczego. Jeden koniec końcówki jest przymocowany do zwrotnicy koła, a drugi do samego drążka. Każda końcówka ma przegub kulowy, który jest elastyczną częścią mechanizmu i umożliwia ruch zwrotnicy względem przekładni.

Uszkodzony drążek kierowniczy – objawy

Choć budowa obydwóch jest stosunkowo prosta, drążki są podatne na różne uszkodzenia i odkształcenia, zwłaszcza podczas jazdy w terenie. Jednym z pierwszych objawów skrzywionego drążka kierowniczego jest często obniżony komfort prowadzenia, który objawia się mocniejszym „odbijaniem” kierownicy, szczególnie na nierównych drogach. W miarę postępu uszkodzenia, reakcje samochodu na ruchy kierownicą stają się mniej precyzyjne i po pewnym czasie mogą pojawić się też duże luzy, które utrudniają jazdę, a z czasem samochód w ogóle przestaje reagować na polecenia kierownicy. Skrzywiony drążek kierowniczy może także powodować wibracje na kierownicy.

Powyższe sygnały awarii nie są jednoznaczne i również wskazywać na problemy z pojedynczymi elementami drążka, zwykle z jego końcówką, ale też na usterki układu zawieszenia, jak i uszkodzone opony lub koła, dlatego samodzielna diagnoza może być trudna – lepiej skonsultować się z mechanikiem. Charakterystycznym objawem awarii układu kierowniczego sugerującym, że to właśnie drążek jest do wymiany, to odgłosy z komory silnika, które słychać w trakcie postoju, gdy silnik został już wyłączony, podczas normalnej jazdy i jazdy po nierównym terenie, kiedy stają się najbardziej wyraźne.

Uszkodzony drążek kierowniczy może przyczynić się do utraty kontroli nad pojazdem, więc jak najwcześniej zareaguj na pierwsze oznaki usterki.

Kiedy wymienić drążek kierowniczy?

Trudno określić interwał wymiany, ponieważ trwałość części zależy od modelu samochodu i stylu jazdy. Kierowcy poruszający się po kiepskich drogach mogą być zmuszeni do wymiany drążka nawet co 5 tys.km. Przy spokojnej jeździe na równych nawierzchniach drążek jest w stanie wytrzymać nawet 100-150 tys. km. Niemniej jednak to objawy usterki decydują, kiedy wymienić drążek kierowniczy. Przy pierwszych oznakach zużycia ważne jest przeprowadzenie diagnostyki, ponieważ przyczyna może leżeć gdzie indziej, np. do wymiany jest olej do układu wspomagania lub sama końcówka drążka kierowniczego, niekoniecznie cała część.

Jak wymienić drążek kierowniczy?

Wymiana nie jest skomplikowana, ale może okazać się czasochłonna. W przypadku wymiany samej końcówki wystarczy odkręcić koła i znaleźć dostęp do mechanizmu, który można łatwo zdemontować przy użyciu podstawowych narzędzi do pojazdu. Kłopot tutaj mogą sprawić tylko zapieczone śruby. W przypadku innych elementów układu kierowniczego lepiej skonsultować się z fachowcem. Nowy drążek kierowniczy musi być kompatybilny z modelem, rocznikiem i wersją silnika Twojego auta, aby pasował do układu kierowniczego i zapewniał poprawną geometrię kół.

TOP produkty powiazane z tym tematem: