
Za dużo oleju w silniku: objawy i postępowanie
Aby silnik pracował optymalnie, musi być smarowany. Funkcję środka smarnego pełni olej silnikowy, który smaruje poszczególne części silnika samochodowego, ale też chłodzi silnik. Oczywiste jest, że nie może być go za mało – za dużo oleju w silniku też nie jest dobre. Zobacz, jakie konsekwencje niesie za sobą nadmiar oleju w silniku.
Olej silnikowy – za co odpowiada?
Jest to nie tylko środek smarujący, do jego zadań należy również czyszczenie komory silnika z zanieczyszczeń i nagaru powstałych w procesie spalania i także ją chłodzi. Aby dobrze wywiązywał się ze swoich obowiązków, olej silnikowy należy regularnie uzupełniać i co jakiś czas wymieniać. Ważne jest, aby było go tyle, ile przewiduje producent. Nie jest dobrze, kiedy jest go za mało lub za dużo.
Za mało oleju silnikowego
Powoduje gorsze smarowanie, przez co zwiększa się tarcie między poszczególnymi częściami silnika. Większe tarcie wytwarza więcej ciepła, co grozi przegrzaniem silnika. Głównym objawem jest utrata mocy. Równie niebezpieczny jest nadmiar oleju w silniku.
Za dużo oleju silnikowego
Rozgrzany olej pracuje pod ciśnieniem, więc kiedy poziom będzie za wysoki, powstanie większy nacisk na ścianki oleju, co może doprowadzić do rozszczelnienia silnika i olej zacznie wyciekać.
Za wysoki poziom oleju w silniku diesla, zwłaszcza w modelach z filtrem DPF, olej może trafiać do miski olejowej pojazdu razem z niespalonym paliwem. Taka mieszanka sprawia, że środek smarny traci swoje właściwości i nie chłodzi, nie uszczelnia i nie smaruje, i podobnie jak niedobór, może doprowadzić do zatarcia jednostki.
-
- Klasa lepkości SAE: 5W-30
- Pojemność [litr]: 20
- Rekomendacje producenta: BMW Longlife-98, MB 229.5, Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 501 01, VW 503 01, Renault RN0710, Renault RN0700
- Linia produktów: ENERGY
- Specyfikacja: ACEA A3/B4, API CH-4, API SN
- Olej: Olej półsyntetyczny
- Warunki: nowy
SzczegółyDarmowa wysyłkaProducent części zapasowych: MANNOLWięcej20L(2)Na stanie
369,48 PLN18,47 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-30
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: VW 502 00, VW 505 00, VW 505 01, MB 229.51, GM LL-A-025, GM LL-B-025
- Linia produktów: DEXOS2™
- Specyfikacja: API SN, API CF, ACEA C3
- Seria: SUPER SYNTHETIC
- Olej: Olej syntetyczny
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: OPEL GM5L(107)Na stanie
176,08 PLN35,22 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 10W-60
- Pojemność [litr]: 10
- Rekomendacje producenta: VW 501 01, VW 505 00, MB 229.1, Ford WSS-M2C153-E, GM 6094-M
- Linia produktów: RACING+ESTER
- Specyfikacja: API SN, API CH-4, ACEA A3/B4
- Olej: Olej syntetyczny
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MANNOLWięcej10L(3)Na stanie
244,58 PLN24,46 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 0W-20
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: VW 508 00, VW 509 00, Porsche C20
- Linia produktów: Longlife
- Seria: IV FE
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: VAG5L(4)Na stanie
288,98 PLN57,80 PLN za 1 litrw tym 23% VAT
Za wysoki poziom oleju w silniku diesla prowadzi też do rozbiegania silnika. Oznacza to wzrost obrotów w wyniku przedostania się nadmiaru oleju do komory spalania. Bardzo niebezpieczne, może dojść do całkowitego zniszczenia silnika, a nawet do pożaru.
Nadmiar oleju silnikowego może uszkodzić najważniejsze części silnika i układu smarowania, narażona też jest samochodowa pompa oleju i uszczelki. Usuń nadmiar, zanim dojdzie do większych szkód.
Zbyt dużo oleju w silniku – objawy
Obecnie większość samochodów jest wyposażona w liczne czujniki, które informują o poziomie oleju silnikowego. Jeśli jednak takich czujników nie ma lub przestały działać, kierowca odczuje spadek mocy podczas jazdy przez nieefektywną pracę silnika. Ważnym objawem też są wycieki, ma miejsce prawdopodobnie dlatego, że uszczelki nie są już szczelne. Jeśli zauważysz plamy pod samochodem, zareaguj jak najszybciej, za dużo oleju w silniku może szybko doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i naprawdę kosztownych napraw.
Regularne sprawdzanie oleju powinno być nawykiem każdego kierowcy. Sprawdź jego poziom kilka razy, zanim stwierdzisz, że naprawdę jest go za mało i trzeba dolać więcej. Ślad oleju powinien znajdować się pomiędzy liniami „min” i „max”. Nie zapomnij również od razu zainstalować nowego filtra oleju do samochodu.
Jak usunąć nadmiar oleju w silniku?
Za wysoki poziom oleju w silniku benzynowym? Spokojnie, jest kilka sposobów na spuszczenie nadmiaru. Możesz odkręcić korek w misce olejowe i spuścić nadmiar środka smarnego do pojemnika. Aby usunąć nadmiar oleju w silniku, przyda się też wysysarka/odsysarka lub zwykła strzykawka oraz długi wężyk. Wyjmij bagnet i włóż zamiast niego wężyk ze strzykawką i zacznij odsysać.
Niezależnie od wybranego narzędzia i metody, pamiętaj o prawidłowej utylizacji olejów silnikowych. Ściągnięty olej należy oddać do specjalnego punktu utylizacji. Nigdy nie wylewaj do kanalizacji.
TOP produkty powiązane z tym tematem:
Najpopularniejsze produkty po obniżonych cenach
-
- Klasa lepkości SAE: 0W-20
- Pojemność [litr]: 5
- Linia produktów: SUPRA-X
- Specyfikacja: API SN, ILSAC GF-5
- Seria: SKYACTIV-X
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Warunki: nowy
SzczegółyDarmowa wysyłkaProducent części zapasowych: MAZDA5LNa stanie
446,68 PLN89,34 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-30
- Pojemność [litr]: 4
- Rekomendacje producenta: VW 504 00, VW 507 00, Porsche C30
- Linia produktów: EDGE Professional
- Specyfikacja: ACEA C3
- Seria: LongLife III
- Olej: Olej syntetyczny
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: CASTROL4L(35)Na stanie
248,18 PLN62,05 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-30
- Pojemność [litr]: 10
- Rekomendacje producenta: MB 229.51, BMW Longlife-04, Porsche C30, VW 504 00, VW 507 00
- Linia produktów: Longlife
- Specyfikacja: API SN, ACEA C3
- Seria: 504/507
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MANNOLWięcej10L(16)Na stanie
236,18 PLN23,62 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-30
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: VW 504 00, Porsche C30, MB 229.51, BMW Longlife-04, VW 507 00
- Linia produktów: 8100
- Specyfikacja: ACEA C3
- Seria: X-CLEAN+
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Typ katalizatora: dla poj. z filtrem sadzy/cząstek stałych
- Norma emisji spalin: Euro 4 (D4), Euro 5, Euro 6
- Warunki: nowy
WięcejSzczegółyProducent części zapasowych: MOTUL5L(28)Na stanie
223,68 PLN44,74 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-40
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: PSA B71 2296, GM LL-B-025, MB 229.5, Porsche A40, VW 502 00, Renault RN0710, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-M2, Fiat 9.55535-N2, Renault RN0700, VW 505 00, BMW Longlife-01
- Linia produktów: 8100
- Specyfikacja: API SN, API CF, ACEA A3/B4
- Seria: X-CESS
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MOTUL5L(29)Na stanie
179,88 PLN35,98 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 0W-30
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: VW 504 00, VW 507 00
- Linia produktów: LONGLIFE III
- Specyfikacja: ACEA C3
- Seria: FE
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: VAG5L(17)Na stanie
261,68 PLN52,34 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-30
- Pojemność [litr]: 4
- Rekomendacje producenta: BMW Longlife-01, MB 226.5, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Renault RN0700, Renault RN0710
- Linia produktów: Helix
- Specyfikacja: API SN, ACEA A3/B3, ACEA A3/B4
- Seria: Ultra
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: SHELL4LNa stanie
148,88 PLN37,22 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 0W-20
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: Volvo VCC RBS0-2AE
- Linia produktów: Helix Ultra
- Specyfikacja: ACEA C5, API SN
- Seria: Professional AS-L
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: SHELL5LNa stanie
264,68 PLN52,94 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-40
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: MB 226.5, MB 229.3, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Porsche A40, Renault RN0700, Renault RN0710, BMW Longlife-01, BMW Longlife-98, PSA B71 2296, Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535-Z2, Chrysler MS-10850, Chrysler MS-10896, Chrysler MS-12991, GM LL-A-025, GM LL-B-025
- Specyfikacja: ACEA A3/B4, API SN, API CH-4, JASO MA2
- Seria: Extreme
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód, Motocykl
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: MANNOLWięcej5L(36)Na stanie
126,48 PLN25,30 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-30
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: Renault RN0700, MB 226.52, Renault RN0710, Renault RN17
- Linia produktów: Evolution
- Specyfikacja: ACEA C2, ACEA C3
- Seria: R-Tech ELITE
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Wersja silnika: 4-Stroke
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: ELF5LNa stanie
247,88 PLN49,58 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 0W-20
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: BMW Longlife-17 FE+, MB 229.71
- Linia produktów: Helix
- Specyfikacja: ACEA C5, API SN
- Seria: Ultra ECT C5
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: SHELL5LNa stanie
269,18 PLN53,84 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-40
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: VW 502 00, VW 505 00
- Linia produktów: Special G
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: VAG5L(1)Na stanie
234,88 PLN46,98 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-30
- Pojemność [litr]: 5
- Rekomendacje producenta: DEXOS 1 GEN 3
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: OPEL GM5L(16)Na stanie
178,38 PLN35,68 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Rodzaj filtra: Filtr przykręcany
- Wysokość [mm]: 73
- Ciśnienie otwarcia zaworu bocznikowego [bar]: 1,0
- Średnica obudowy [mm]: 65
- Kolor: czarny
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: HifloFiltro(3)Na stanie
45,88 PLNw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-40
- Pojemność [litr]: 4
- Rekomendacje producenta: BMW Longlife-04, DEXOS 2, MB 229.51, Renault RN0700, Renault RN0710, VW 511 00, Ford WSS-M2C917-A, MB 226.5, Porsche C40
- Specyfikacja: ACEA C3, API SN
- Seria: RUP Racing Ultra, Performance
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Rodzaj pojazdu: Samochód
- Warunki: nowy
SzczegółyDarmowa wysyłkaProducent części zapasowych: RAVENOL4LNa stanie
436,78 PLN109,20 PLN za 1 litrw tym 23% VAT -
- Klasa lepkości SAE: 5W-40
- Pojemność [litr]: 5
- Zalecenie producenta oleju: Nissan
- Specyfikacja: API CF, API SN, ACEA A3/B4
- Rodzaj połączenia: Kanister
- Warunki: nowy
SzczegółyProducent części zapasowych: NISSAN5LNa stanie
267,08 PLN53,42 PLN za 1 litrw tym 23% VAT