catalog_tyre_img_alt
Prosimy, poczekać!dotted
Koszyk
#
80-3700
Twój koszyk jest pusty

Objawy uszkodzonej pompy klimatyzatora

59 Wyświetlenia

Klimatyzacja w samochodzie to dzisiaj podstawowy element wyposażenia. Niestety jest to jednak także bardzo awaryjny komponent. Uszkodzona sprężarka klimatyzacji może wiązać się ze sporymi kosztami. Dowiedz się, jakie objawy zatarta sprężarka klimatyzacji daje, a także, jak sprawdzić czy sprężarka klimatyzacji działa. Sprawdź także, jak naprawia się klimatyzację i jak często trzeba robić serwis, by uniknąć awarii pompy klimatyzatora.

Jak działa klimatyzacja w samochodzie?

Klimatyzacja w samochodzie to dość skomplikowany układ, którego najważniejszym elementem jest sprężarka klimatyzacji. To ona odpowiada za wymuszanie obiegu czynnika chłodzącego, co pozwala na prawidłową pracę całego układu. Gdy kompresor samochodowy klimatyzacji ulegnie awarii, cała klimatyzacja traci obieg. Sam kompresor jest podłączony do silnika i może pracować tylko wtedy, gdy silnik pracuje na odpowiednich obrotach. Współcześnie stosowane urządzenia są tak zaprojektowane, by pracować z taką samą wydajnością niezależnie od pracy silnika. Sprężarka klimatyzacji samochodu jest więc obciążeniem dla jednostki napędowej – silnika.

Sprężarka klimatyzacji

Sprężarka klimatyzacji – za co odpowiada?

Kompresor samochodowy odpowiada za to, by generować obieg w całym układzie. Jest on też odpowiedzialny za sprężenie czynnika chłodzącego i wygenerowanie ciśnienie pozwalającego na transportowanie go do skraplacza. Dzieje się to w formie cieczy. W tym miejscu dochodzi do spadku temperatury. Potem ciecz przedostaje się do kolejnego komponentu klimatyzacji – parownika. Tam się rozpręża i zmienia swój stan skupienia na gazowy. Towarzyszący temu spadek temperatury jest istotą pracy klimatyzacji, gdyż jest ona przekazywana do powietrza trafiającego potem do otworów wentylacji. Na tym etapie cały cykl pracy klimatyzacji zaczyna się od nowa, a sprężarka klimatyzacji musi ciągle pracować, by utrzymać ten proces w ciągłości.

Czy sprężarka klimatyzacji pracuje bez czynnika?

W niektórych modelach sprężarka klimatyzacji wyłączy się, gdy nie będzie miała odpowiednio dużo czynnika. Zazwyczaj jednak to nie nastąpi i dojdzie do zatarcia. Kompresor klimatyzacji, tak samo jak np. pompa wody nie mogą pracować na sucho. Dlatego też ilość czynnika zawsze musi być odpowiednio duża. Zawsze trzeba pamiętać, że zaledwie po jednym sezonie użytkowania klimatyzacji czynnika chłodzącego może być już o 10-15% mniej niż pierwotnie. W praktyce oznacza to, że wydajność klimatyzacji radykalnie spadnie. To jednak najmniejszy problem, gdyż sprężarka klimatyzacji może się zatrzeć, a jest to dość drogi element. Współczesne urządzenia mają czujnik ciśnienia lub presostat klimatyzacji, jednak warto regularnie serwisować sprzęt, by uniknąć problemów.

Kierowcy muszą też brać pod uwagę, że nie zaleca się jeździć bez czynnika chłodzącego, nawet jeśli nie używa się klimatyzacji. Biorąc pod uwagę, jak działa sprężarka klimatyzacji, pracuje one bez przerwy nawet gdy klimatyzacja jest wyłączona. Dzieje się tak ze względu na to, że jest bezpośrednio podłączona do silnika. Różnica polega na tym, że działa na mniejszych obrotach. Niestety więc jeżdżąc bez czynnika, ryzykuje się zatarcie sprężarki.

Zatarta sprężarka klimatyzacji objawy będzie dawać nie od razu, a po jakimś czasie. W wielu sytuacjach można jeździć dość długi czas bez czynnika, a kompresor nie ulegnie awarii. Jest to jednak niepolecane, a zazwyczaj dojdzie do uszkodzenia prędzej czy później. Jeśli więc sprężarka klimatyzacji jest sprawna, a klimatyzacja nie jest odłączona, powinno zadbać się o to, by w obiegu znajdowała się odpowiednio duża ilość czynnika, by nie spowodować zatarcia.

Zatarta sprężarka klimatyzacji – objawy

Zatarta sprężarka klimatyzacji

Jeśli sprężarka klimatyzacji nie włącza się, być może już doszło do zatarcia. Taka sytuacja ma miejsce wtedy, gdy sprężarka była zmuszona do intensywnej pracy przez dłuższy czas, bez odpowiedniej ilości czynnika chłodzącego. Pierwszą oznaką zatartej sprężarki może być to, że po włączeniu klimatyzacji z wentylacji nie leci zimne powietrze. Może to być skorelowane także z tym, że doszło do wycieków czynnika, co można sprawdzić, oglądając z bliska mechanizm klimatyzacji. Żeby to zobaczyć, trzeba się do niej dostać. Pamiętaj jednak, że wycieki mogą być bardzo niewielkie i postępować przez dość długi okres. Jeśli jednak czynnik nie był uzupełniany kilka lat, być może go brakuje.

Jeśli sprężarka klimatyzacji hałasuje, to znak, że jest zatarta lub ma bardzo mało czynnika. Głośna praca kompresora samochodowego klimatyzacji może jednak wynikać także z kultury pracy danego urządzenia. Zawsze więc trzeba porównywać to z tym, jak działała gdy była nowa.

Jak sprawdzić, czy sprężarka klimatyzacji działa?

Jeśli powyższe objawy się pojawiają, jednak nadal masz wątpliwości, dowiedz się, jak sprawdzić czy sprężarka klimatyzacji działa. By to zrobić, wystarczy sprawdzić odpowiednie porty – wysokiego i niskiego ciśnienia w układzie klimatyzacji. Powinny one wskazywać odpowiednio niskie i wysokie ciśnienie adekwatne dla pracy układu.

Często pojawia się pytanie, czy sprężarka klimatyzacji pracuje bez czynnika. Niestety tak, co powoduje jej zatarcie. Często kierowcy jednak pytają, czy można jeździć z zepsutą sprężarką klimatyzacji. Jeździć można, jednak trzeba pamiętać, by klimatyzacja była wyłączona. Jeśli tak nie będzie, być może awarii ulegną inne elementy całego układu.

Wymiana sprężarki klimatyzacji – koszt

Niestety wymiana sprężarki klimatyzacji koszty generuje dość wysokie. Samo urządzenie będzie kosztować nawet około tysiąca złotych lub nieco więcej – wszystko zależy od producenta całej klimatyzacji. Wymiana sprężarki klimatyzacji cenę ma jednak wyższą, gdyż koszty robocizny prawdopodobnie pochłoną podobną kwotę. Za naprawę będzie trzeba więc zapłacić nawet od 2 do 4 tyś. zł. Sprężarka klimatyzacji Astra H i do innych aut jest jednak łatwo dostępna, więc opłaca się ją naprawić – lepiej jednak na bieżąco dbać o regularny serwis.