
Jakie są objawy uszkodzonej pompy wysokiego ciśnienia?
Współczesne silniki zapewniają kierowcom bardzo dobre osiągi, jednak ma to swoje koszty – krótszą żywotność części, takich jak pompa wysokiego ciśnienia. Często we współczesnych samochodach dochodzi do awarii tego elementu, a jest on bardzo kosztowny w naprawie – dowiedz się, czy można zregenerować pompę wysokiego ciśnienia diesel, a także jakie są objawy awarii pompy wysokiego ciśnienia.
Pompa wysokiego ciśnienia – budowa
To, jaka jest budowa pompy wysokiego ciśnienia, sprawia że to dość delikatny element. Aktualne wymogi rynku, a także przepisów narzucanych przez producentów aut sprawiły, że muszą one pracować pod bardzo wysokim ciśnieniem sięgającym 2000 bar. Jest zdecydowanie więcej niż w samochodach produkowanych jeszcze dwie, czy trzy dekady temu. Pompa paliwa wysokiego ciśnienia jest zmuszana do tak intensywnej pracy ze względu na konieczność osiągania bardzo dużej mocy silnika przy zachowaniu stosunkowo niewielkiej pojemności. Ma to niestety swoje konsekwencje w postaci o wiele krótszej żywotności tego elementu, niż w przypadku starszych aut.
Pompa wysokiego ciśnienia diesel jest odpowiedzialna za tłoczenie paliwa bezpośrednio do wtrysków, które potem dostarczają paliwo do komory spalania. Pompa wtryskowa musi więc działać bardzo precyzyjnie, gdyż w przeciwnym razie praca silnika będzie zaburzona.
Jej praca polega na tym, że tłoczkowa pompa zapewnia sprężenie paliwa i osiągnięcie wysokiego ciśnienia, a potem jest ono tłoczone do specjalnego zasobnika, z którego paliwo trafia do wtrysków. Wszystko musi być wykonane przy obecności odpowiedniego ciśnienia.
Przyczyny awarii pompy wysokiego ciśnienia
Pompa paliwa wysokiego ciśnienia może ulec awarii z wielu powodów, jednak najczęściej jest to zanieczyszczenie paliwem niskiej jakości. Sama pompa wysokiego ciśnienia diesel jest misternym urządzeniem, które jest podatne na zanieczyszczenia mechaniczne, a także chemiczne. Regularnie tankując paliwo złej jakości, pompa musi ulec awarii. Istotne jest także to, by regularnie zmieniać filtry paliwa. Jeśli nie są one wymieniane zgodnie z zaleceniami producenta,może dojść do sytuacji, w której pompa zostanie całkowicie uszkodzona ze względu na dostawanie się do niej dużych ilości zanieczyszczeń. Filtr paliwa diesel oraz benzyna pozwoli na przedłużenie żywotności pompy wysokiego ciśnienia – pamiętaj jednak, że kluczowe jest tankowanie paliwa sprawdzonego pochodzenia.
Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia – objawy
Gdy dojdzie do awarii, pompa wysokiego ciśnienia objawy daje bardzo poważne. W skrajnej sytuacji może dojść do braku możliwości odpalenia silnika. Dzieje się tak, gdy pompa wysokiego ciśnienia całkowicie przestaje działać – wtedy paliwo nie ma jak dostać się do wtrysków paliwa, a dalej do komory spalania.
Ten proces może być jednak po prostu zaburzony, a wtedy silnik będzie pracował. Na początku pojawią się problemy z rozruchem, który będzie o wiele trudniejszy. Takie objawy można jednak pomylić także z awarią innych komponentów. Kolejną wskazówką będzie jednak falowanie obrotów silnika. Uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia objawy w postaci falowania będzie dawała praktycznie zawsze. Jednocześnie będzie im towarzyszyć istotny spadek mocy i zwiększone generowanie hałasu. Silnik w niektórych przypadkach zacznie brzmieć kompletnie inaczej i będzie pracować nierówno. Tym, co może rzucić się w oczy, jest także dymienie na czarno.
Powyższe objawy są powodem, by szybko udać się do warsztatu i sprawdzić auto przy pomocy komputera diagnostycznego. W przeciwnym razie może dojść do poważniejszej awarii, a sama uszkodzona pompa wysokiego ciśnienia może sprokurować też awarię wtrysków, czy kluczowych elementów jednostki napędowej, a to spowoduje o wiele większe koszty.
Pompa wysokiego ciśnienia – regeneracja
Na szczęście pompa wysokiego ciśnienia Citroen C5 i pompy do innych aut da się regenerować. Proces polega na rozebraniu całej pompy, a następnie precyzyjnej ocenie stanu. Na tym etapie można podjąć decyzję, czy regeneracja pompy wysokiego ciśnienia diesel ma sens. Jeśli tak, na początku myje się wszystkie elementy i wymienia uszkodzone części na podstawie wytycznych producenta. Jest to dość skomplikowane, jednak koszt nowej pompy wtryskowej może wynieść nawet kilka tysięcy złotych, więc w wielu sytuacjach jest to opłacalne.
TOP produkty powiązane z tym tematem: