catalog_tyre_img_alt
Prosimy, poczekać!dotted
Koszyk
#
47-9212
Twój koszyk jest pusty

Silnik wodorowy samochodowy: co to jest, zalety i wady

16 Wyświetlenia

Dużo mówi się obecnie o samochodach elektrycznych i hybrydowych jako samochodach przyszłości, ale być może niedługo zaczniemy też mówić o samochodach wodorowych. Jak działa silnik wodorowy oraz jakie zalety i wady ma takie rozwiązanie? Zapraszamy do lektury.

Co to jest paliwo wodorowe?

jak działa silnik wodorowy

Wodór to pierwiastek, który można znaleźć w wielu związkach chemicznych, zwłaszcza w wodzie. Można go łatwo znaleźć i istnieje wiele sposobów na jego wydobycie, ale potrzebne jest wiele energii, by stworzyć z niego paliwo wodorowe.

Paliwo wodorowe do samochodów powstaje głównie przez elektrolizę wody, gdzie proces elektryczny rozkłada wodę na wodór i tlen. Nie jest to idealny proces, ponieważ zużywa się ogromne ilości energii elektrycznej. Alternatywnie można wodór pozyskać z gazu ziemnego w procesie reformingu parowego. Wodór jest kompresowany lub skraplany, aby służył jako paliwo w pojazdach z napędem wodorowym.

Jak działa samochód na wodór?

Są dwa rodzaje samochodów wodorowych. To, jak działa silnik wodorowy, zależy od zasady działania silnika. Pierwszy z nich działa podobnie jak pojazdy spalinowe, czy wodór znajduje się pod wysokim ciśnieniem w zbiorniku, a następnie jest wstrzykiwany do komory silnika; wał korbowy i tłoki silnika samochodowego pracują zupełnie tak jak w jednostce napędowej.

Drugi rodzaj jest bardziej zbliżony do działania elektryków. Akumulator to nadal ważna część, ale akumulatory w autach wodorowych nie są one duże. Napęd wodorowy działa w oparciu o ogniwa paliwowe. Wodór trafia do ogniwa i utlenia się, a następnie jest podzielony na kationy i aniony. Aniony wytwarzają napięcie i silnik jest zasilany.

Jak każde rozwiązanie, napęd wodorowy wady i zalety ma, o nich opowiemy dalej.

Samochody wodorowe – wady

Wodór jest niestety niestabilnym pierwiastkiem i wymaga specjalnych zbiorników do magazynowania. Potrzebna jest również budowa całej infrastruktury, od produkcji do sprzedawania. Wdrożenie tego rozwiązania może potrwać kilkanaście lat, a Unia Europejska już naciska, aby ograniczyć emisje jak najszybciej.

Obecnie jest to rozwiązanie drogie dla kierowcy, ponieważ przejechanie 100 km na wodorze kosztuje kierowcę 69 zł; dynamiczna jazda może sięgać nawet 90 zł.

Ponadto wodór nie do końca jest w pełni zieloną energią, kiedy jest wydobywany z paliw kopalnych, do atmosfery uwalnia się trochę zanieczyszczeń. Wymaga też dużo zasobów do produkcji, m.in. węgla.

Samochody wodorowe – zalety

samochody wodorowe wady

Najważniejszą korzyścią tego rozwiązania jest oczywiście brak emisji szkodliwych związków do atmosfery. Pojazdy z napędem wodorowym produkują tylko wodę podczas użytkowania, przez co nie są szkodliwe dla środowiska. Dlatego też często można spotkać się z opinią, że wodór to paliwo dla zielonego transportu miejskiego i chociaż jest drogie, coraz więcej miast stawia na autobusy i inne środki transportu publicznego z napędem wodorowym.

Samochody elektryczne kontra samochody wodorowe

Samochody elektryczne (EV) mają przewagę w infrastrukturze i dostępności. Na rynku jest wiele modeli od różnych producentów, coraz częściej można znaleźć stacje ładowania, zwłaszcza w dużych miastach. Samochodów wodorowych (FCEV) jest garstka, najbardziej popularny i znany jest model Toyota Mirai.

Samochody elektryczne jednak nie mogą równać się ładowaniu i zasięgowi pojazdów na wodór. Pojazdy z napędem wodorowym tankuje się przez kilka minut, można spokojnie przejechać 500-600 km, co bardziej zbliża je tutaj do samochodów spalinowych. Samochody elektryczne ładuje się kilkanaście minut lub godzin, w zależności od dostępu stacji ładowania i można przejechać 200-300 km.

Oba samochody są uważane za bezemisyjne, ale nie do końca tak jest. Produkcja akumulatorów do samochodów elektrycznych generuje dużo CO2, prąd nie zawsze pochodzi z czystych elektrowni. Jak już wspomnieliśmy, proces powstawania paliwa wodorowego jest bardzo złożony i też w trakcie emitowane są pewne szkodliwe związki. Trzeba jednak przyznać, że jest to lepsza alternatywa do poruszania się po mieście, ponieważ i napęd elektryczny i napęd wodorowy nie przyczyniają się smogu, który w dużej ilości pochodzi od samochodów spalinowych.

TOP produkty powiązane z tym tematem: