catalog_tyre_img_alt
Prosimy, poczekać!dotted
Koszyk
#
65-1576
Twój koszyk jest pusty

Co to jest kolektor dolotowy, uszkodzony objawy i jak wyczyścić

5 Wyświetlenia

Odpowiednia ilość mieszanki paliwowo-powietrznej to jeden z podstawowych warunków prawidłowej pracy silnika. Aby została dostarczona do silnika, odpowiada kolektor ssący. Dlatego warto wiedzieć, czym on właściwie jest, jak wyglądają objawy uszkodzonego kolektora ssącego i jak można go wyczyścić.

Dlaczego kolektor dolotowy jest taki ważny?

Jest to część bezpośrednio odpowiedzialna za doprowadzenie paliwa lub mieszanki paliwowo-powietrznej do silnika. Mieszanka jest odprowadzana kanałami dolotowymi do cylindrów silnika. Kolektor dolotowy przypomina długi przewód, podłączony bezpośrednio do silnika, a cała konstrukcja może różnić się w zależności od modelu auta, np. niektóre konstrukcje są wyposażone w dodatkowe klapy dla usprawnienia procesu wprowadzania mieszanki. Kolektor ssący w samochodach z silnikiem z wtryskiem pośrednim odpowiada za tworzenie mieszanki. A jeśli auto ma zawór EGR, do w kolektorze również odbywa się mieszanie powietrza ze spalinami (recyrkulowanymi). Następnie kolektor rozdziela mieszankę i dostarcza ją do cylindrów.

Niezależnie od konstrukcji, kolektor ssący ma znaczący wpływ na prawidłowe działanie silnika, dlatego warto wiedzieć, jakie uszkodzony kolektor ssący objawy daje, aby wcześnie zapobiec usterkom.

Uszkodzony kolektor ssący – objawy

Chociaż żywotność kolektora jest zazwyczaj dość wysoka, to i ta część z czasem naturalnie się zużywa. Na samym początku kierowca zauważy falujące obroty i nierówną pracę silnika, zwykle na biegu jałowym, a z czasem podczas normalnej jazdy. Kolejnym objawem uszkodzenia kolektora dolotowego jest utrata mocy, która w przypadku poważnej awarii może całkowicie uniemożliwić podróż.

Oczywiście w nowszych pojazdach zaświeci się też kontrolka silnika. Co konkretnie stoi za objawami uszkodzenia kolektora dolotowego, można łatwo zdiagnozować, podpinając auto pod sprzęt diagnostyczny.

Uszkodzony kolektor ssący – przyczyny

Przyczyną awarii często jest zapchany kolektor ssący, objawy którego to właśnie utrata mocy. W poszczególnych elementach części z czasem nawarstwia się nagar, czyli niedopalone resztki paliwa i oleju, które blokują pracę kolektora, co z czasem prowadzi do utraty mocy. Jest to całkowicie normalne zjawisko, które na szczęście dla portfela kierowcy oznacza wymiany kolektora, tylko jego czyszczenie.

Kolejną przyczyną awarii może być nieszczelny kolektor dolotowy, spowodowany uszkodzeniem uszczelki. Do nieszczelnej części dostaje się za dużo powietrza, co zaburza skład mieszanki paliwowo-powietrznej i tym samym pracę silnika, o czym świadczą nierówne obroty na biegu jałowym, spadek wydajności silnika i jego przegrzanie. Objawy nieszczelnego kolektora ssącego to także biały dym z wydechu i widoczny wyciek płynu chłodzącego. W takiej sytuacji nie zawsze konieczna jest wymiana całego kolektora, wystarczy zainwestować w samą uszczelkę kolektora ssącego.

Problemy może też powodować pęknięty kolektor ssący, który objawia się tak samo, jak nieszczelny kolektor. Tutaj niestety konieczna jest wymiana na nową część.

Jak wyczyścić kolektor dolotowy?

Kolektor można wyczyścić, demontując cały komponent, choć jest to czasochłonne i raczej tylko dla doświadczonych fachowców, ponieważ często wiąże się z wymontowaniem silnika i rozłożenia kolektora na części. Na szczęście na ratunek przyjdzie środek do czyszczenia silnika i układu paliwowego, który aplikuje się według zaleceń producenta. Warto co jakiś czas regularnie z nich korzystać, aby zapobiec zapychaniu kolektora i dłuższemu postojowi u mechanika.

Koszty naprawy kolektora dolotowego

Nowy kolektor dolotowy to niestety spore obciążenie portfela, więc warto pamiętać o jego regularnym oczyszczaniu z nagaru. Po wyczyszczeniu spalanie paliwa powinno wrócić do normy, co przywróci pierwotne osiągi i pozwoli też zaoszczędzić.

TOP produkty powiązane z tym tematem: