catalog_tyre_img_alt
Prosimy, poczekać!dotted
Koszyk
#
14-2099
Twój koszyk jest pusty

Poduszka amortyzatora: usterki i objawy

175 Wyświetlenia

Amortyzatory w samochodzie pełnią bardzo ważną funkcję i wpływają na komfort jazdy – gdy ulegną awarii, jest to od razu wyczuwalne dla kierowcy. Za amortyzację i tłumienie drgań odpowiadają jednak także dodatkowe elementy, takie jak poduszka amortyzatora, która jest jednym z elementów układu amortyzacji i odpowiada za tłumienie drgań. Dowiedz się, jakie poduszka amortyzatora objawy daje, gdy jest uszkodzona i co należy wtedy zrobić. Sprawdź, jak sprawdzić poduszkę amortyzatora i czy wymiana tego elementu jest kosztowna.

Poduszka amortyzatora – za co odpowiada?

układ zawieszenia

Sama poduszka amortyzatora to jeden z elementów układu zawieszenia. Sam amortyzator jest odpowiedzialny za „wybieranie” wszystkich nierówności z drogi, jednak podczas jazdy na styku kół i nawierzchni dochodzi do regularnych uderzeń wprawiających całe auto w wibracje. Pozornie są one niewielkie, jednak powodują przenoszenie się na auto drgań, które radykalnie ograniczają komfort jazdy.

Poduszka łożyska amortyzatora, czyli górne mocowanie amortyzatora odpowiada za tłumienie tych niewielkich wstrząsów. Poza kwestią komfortu prawidłowa praca tego elementu pozwala na płynną jazdę, a przede wszystkim hamowanie i skręcanie bez ściągania auta na boki, co ma miejsce, gdy ten element jest uszkodzony. Amortyzator samochodowy to oddzielny element niż samo mocowanie, o czym trzeba pamiętać. Mocowanie jest zlokalizowane o wiele głębiej i nie da się do niego dostać bez demontażu koła i kilku innych elementów.

Poduszka amortyzatora – objawy awarii

Uszkodzona poduszka amortyzatora objawy daje bardzo uciążliwe, a także niebezpieczne. Przede wszystkim kierowca na początku zauważy drgania pojawiające się na karoserii samochodu. Mogą one z czasem przybierać na sile w zależności od poziomu uszkodzenia poduszki. Same drgania mogą mieć jednak inną przyczynę, taką jak awaria poduszki silnika. To, jak sprawdzić poduszkę amortyzatora nie jest łatwe, jednak wskazówką jest występowanie drgań na karoserii razem z drganiami pojawiającymi się na kierownicy. Gdy dochodzi do takiej sytuacji jednocześnie to znak, że awaria dotyczy któregoś z elementów zawieszenia.

Czy jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora jest możliwe?

Teoretycznie jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora jest możliwa, jednak jest też dość trudna. Podczas jazdy uszkodzona poduszka amortyzatora powoduje stukanie w zawieszeniu. Najbardziej intensywne są wtedy, gdy przejeżdża się przez większe koleiny. Przy niewielkich nierównościach stukanie może być wręcz niewyczuwalne lub mało uciążliwe. Stuki można jednak pomylić z awarią samych amortyzatorów, jednak wtedy są one o wiele intensywniejsze, a ponadto pojawiają się też przy niewielkich nierównościach.

poduszki amortyzatora

Górne mocowanie amortyzatora objawy daje także w postaci ściągania pojazdu na bok. Jest to najbardziej odczuwalne podczas dynamicznego przyspieszania lub hamowania. W takiej sytuacji kierowca może nawet tracić kontrolę nad pojazdem, a sama płynność prowadzenia zostaje radykalnie osłabiona. Brak płynności w prowadzeniu jest widoczny także podczas pokonywania zakrętów. Często kierowcy wskazują na to, że dochodzi do specyficznego falowania samochodu. Wynika to z faktu, że jest on nierównomiernie wyważony – często awarii ulega bowiem tylko jedna z poduszek amortyzatora. Mając auto na podnośniku, można zauważyć wyczuwalny luz na kołach. Poduszka amortyzatora cena jest niewielka, więc zauważając takie objawy najlepiej od razu udać się do mechanika. Warto pamiętać, że jazda z taką awarią będzie powodowała szybsze zużywanie się innych elementów zawieszenia, co pociągnie za sobą dodatkowe koszty.

Górne mocowanie amortyzatora – jak wymienić?

Wiedząc, jak sprawdzić poduszkę zawieszenia warto zastanowić się nad objawami i szybko udać się do mechanika. Koszt samych części nie jest wysoki, gdyż w niektórych autach nie przekroczy nawet kilkudziesięciu złotych. Każdy mechanik poradzi sobie z wymianą. Podczas serwisu wystarczy odkręcić koło, amortyzator i kolumnę MacPhersona. Mocowanie amortyzatora tył Audi A4 B5 jest łatwo dostępne, więc lepiej szybko je wymienić i uniknąć problemów z innymi elementami zawieszenia.

Jak uniknąć uszkodzenia poduszki amortyzatora?

Jazda z uszkodzoną poduszką amortyzatora wymaga szybkiej wizyty w warsztacie, więc lepiej zapobiegać takim awariom. Na uszkodzenie tego elementu wpływa dynamiczna jazda po dziurawych drogach i wszelkiego rodzaju nierównościach. Pamiętaj też, że ten element powinien być wymieniany razem z całymi amortyzatorami. Jego żywotność to zazwyczaj od 50 do 100 tys. km.

TOP produkty powiązane z tym tematem: