catalog_tyre_img_alt
Prosimy, poczekać!dotted
Koszyk
#
22-8603
Twój koszyk jest pusty

Jakie są objawy awarii pompy wspomagania?

180 Wyświetlenia

W dzisiejszych czasach większość aut posiada pompę hydrauliczną wspomagania, która pozwala efektywnie skręcać kierownicę bez wkładania w to wysiłku. Kierowcy przypominają sobie o tym komponencie wtedy, gdy ulegnie awarii. Sprawdź, jakie uszkodzona pompa wspomagania objawy daje podczas jazdy i co wtedy należy zrobić. Dowiedz się także, czy naprawa tego elementu jest problematyczna i z jakimi kosztami może się wiązać.

Pompa hydrauliczna – jak działa?

Pompa hydrauliczna

To, jak działa pompa hydrauliczna do wspomagania kierownicy, jest bardzo proste. Pompa wspomagania generuje ciśnienie, które jest wytwarzane przez mechanizm hydrauliczny lub elementy sterowane dodatkowo elektronicznie. Aktualnie stosowane pompy wspomagania są na tyle czułe, że kierowca właściwie nie czuje oporu kierownicy podczas kręcenia nią. Osoby pamiętające auta sprzed dwóch lub trzech dekad wiedzą, jak kręci się kierownicą bez pompy wspomagania, więc mają porównanie – gdy pompa wspomagania kierownicy ulegnie awarii, kierownica może zacząć pracować podobnie, jak w autach sprzed kilkudziesięciu lat. Aktualnie na rynku można jeszcze znaleźć auta z lat dziewięćdziesiątych, które nie mają wspomagania. Współcześnie jest to jednak rzadkość, gdyż każde auto ma pompę wspomagania kierownicy, która raczej rzadko ulega awarii.

Pompa wspomagania kierownicy – objawy awarii

Ewentualny objawy pompy wspomagania można bardzo łatwo pomylić z awarią innych komponentów. Dotyczy to między innymi końcówki drążka kierowniczego, samego drążka, a nawet zawieszenia. To, jak sprawdzić pompę wspomagania nie jest jednak proste bez użycia komputera diagnostycznego.

Najczęściej pojawiające się objawy to fakt, że pompa wspomagania wyje. Może to być spowodowane brakiem odpowiedniej ilości płynu hydrauliczny. Jest to element hydrauliczny, który musi mieć odpowiednią ilość płynu, by generowane ciśnienie pozwalało na prawidłową pracę. Jeśli będzie go za mało, a nie zostanie uzupełniony, może dojść do sytuacji, że zatarta pompa wspomagania całkiem przestanie działać. Zazwyczaj jednak pierwszym objawem przed zatarciem będzie właśnie wycie. Często też kierowcy wskazują, że pompa wspomagania piszczy. Jest to spowodowane nieprawidłowym ciśnieniem, które musi być wyrównane lub jakąś nieszczelnością. Trzeba jednak pamiętać, że układ kierowniczy elementy ma dość skomplikowane, więc to nie musi być wina pompy.

Jazda z uszkodzoną pompą wspomagania

naprawia się pompę wspomagania

Poza efektami dźwiękowymi, takimi jak piszczenie, wycie i głośniejsza praca bliżej nieokreślonego komponentu, dochodząca gdzieś z okolic deski rozdzielczej można zauważyć pogorszenie komfortu jazdy. Jazda z uszkodzoną pompą wspomagania będzie zdecydowanie utrudniona. Na początku pojawią się kłopoty z kręceniem kierownicą – będzie to wymagało włożenia o wiele więcej siły. Niestety nie zawsze będzie to tak łatwo wyczuwalne, a całkowita utrata wspomagania nastąpi wtedy, gdy pompa hydrauliczna całkiem ulegnie awarii. Często jednak jest to proces stopniowy, który postępuje wolno.

Charakterystyczne jest także to, że kierowca zauważy problemy z kręceniem kierownicą tylko w jedną stronę. Jeśli zauważy się podobne objawy, należy udać się do serwisu i sprawdzić pompę na komputerze diagnostycznym. Jeśli działa, ale generuje zbyt małe ciśnienie, być może doszło do jakiegoś rozszczelnienia. Pompa wspomagania Peugeot 307, a także do innych aut jest jednak łatwa do kupienia, więc zawsze można ją wymienić.

Jak naprawia się pompę wspomagania?

Wiedząc, jak sprawdzić pompę wspomagania możesz zdecydować, czy trzeba ją naprawić. Czasem będzie to możliwe, a wymiana należy do mało inwazyjnych, więc nie ma problemu z wymienieniem na nową. W wielu modelach koszt samej części to około kilkuset złotych. W sportowych autach może to być wyższa kwota.