Łożysko koła. Objawy awarii i konieczność wymiany
Elementy zawieszenia samochodu do kluczowe komponenty wpływające na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Łożysko piasty jest zaś tym, co rzadko ulega awarii, jednak w przypadku uszkodzenia generuje bardzo poważne zagrożenie. Dowiedz się, jakie objawy łożysko koła daje, gdy jest uszkodzone, a także sprawdź, ile wytrzymuje łożysko koła i kiedy jest najbardziej podatne na uszkodzenie. Sprawdź również, jaka jest cena wymiany łożyska w kole i czy można to zrobić bez wymieniania innych elementów.
Łożysko piasty – co to jest?
Za mocowanie koła do samochodu odpowiada szereg komponentów, a kluczowym z nich jest łożysko piasty. Bez niego koło nie mogłoby się prawidłowo obracać bez generowania tarcia. Bezpośrednio za mocowanie koła odpowiada sama piasta, jednak to właśnie łożysko koła warunkuje prawidłowe obracanie się koła wokół własnej osi. Element jest mocowany pomiędzy piastą, a kołem i jest zbudowany tak, by ściśle przylegać do elementów pozwalając na płynną pracę. Aktualnie stosuje się łożyska jednorzędowe i dwurzędowe. Budowa łożyska piasty jest taka, że ten element raczej nie podlega naprawie. Gdy ulegnie awarii, powinien być szybko wymieniony.
Producenci stosują różne rodzaje łożysk kół, jednak kierowcy nie mają wyboru podczas ich wymiany. Należy stosować łożyska piasty odpowiednie dla danego modelu i właściwe ze specyfikacją pojazdu. Wszelkie odstępstwa mogą być bardzo niebezpieczne w skutkach, gdyż jest to element, który z założenia współpracuje z resztą komponentów i musi spełniać określone parametry.
Łożysko koła – kiedy ulega awarii?
Uszkodzone łożysko koła objawy daje dość intensywne. Wynika to z charakterystyki pracy, która zaś zmienia się najbardziej podczas nagłej awarii. Może ona nastąpić wskutek mechanicznego uszkodzenia nagłym zdarzeniem, takim jak najechanie w dużą dziurę w drodze lub wysoki krawężnik. Tego typu sytuacje to najczęstsze przyczyny awarii, gdyż jest to element, który samoistnie psuje się raczej rzadko. Zużyte łożysko koła objawy może dać właśnie takie, że szybciej ulegnie uszkodzeniu. Największym czynnikiem wpływającym na ponadprzeciętne zużywanie się łożyska piasty jest jazda po drogach słabej jakości, bezdrożach lub dynamiczna jazda, która może spowodować mechaniczne uszkodzenia.
Ponadto piasta koła samochodowego często ulega awarii razem z innymi elementami zawieszenia. Jeśli więc zauważy się jakieś oznaki awarii, lepiej od razu udać się do warsztatu lub samodzielnie zweryfikować, co się zepsuło i czy jazda z tym nie będzie zbyt niebezpieczna.
Ile wytrzymuje łożysko koła?
W normalnych warunkach łożysko koła jest bardzo żywotne. Pomimo że ten element pracuje bardzo intensywnie i jest poddawany codziennej eksploatacji w trudnych warunkach, nie powinien ulec uszkodzeniu wcześniej niż po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów. Łożysko koła przód i tył jeśli nie było mechanicznie uszkodzone powinno wytrzymać nawet 200-300 tyś. kilometrów bez dawania oznak zużycia. Mając auto używane, w którym ten element był już wymieniane, można jednak mieć problem o wiele wcześniej. Zużyte łożysko koła objawy może dawać o wiele wcześniej, nawet jeśli kierowca jeździ dość spokojnie i nie doszło do mechanicznego uszkodzenia podczas najechania na wyboje. Dzieje się tak wtedy, gdy podczas wymiany zastosuje się zamienniki niskiej jakości. W takiej sytuacji możliwe jest, że to, ile wytrzymuje łożysko koła, będzie o wiele krótszym okresem – może ono wytrzymać zaledwie przebieg na poziomie około 50 tys. km. Jeśli jednak ma się oryginalne części lub zamienniki wysokiej klasy, łożysko piasty powinno wytrzymać kilkanaście lat.
Pozostałe sytuacje, w których żywotność łożyska zdecydowanie się zmniejszy to między innymi niezdiagnozowane uszkodzenia mechaniczne np. podczas drobnych stłuczek, nieprawidłowy montaż łożyska powodujący nadmierne zużywanie się elementu, korozja łożyska, albo zastosowanie razem z nieodpowiednimi komponentami – hamulcami, tarczami, czy piastą. Bardzo ważne jest to, by montować łożyska koła odpowiednie dla specyfikacji konkretnego modelu auta.
Łożysko koła – objawy uszkodzenia
Typowe objawy uszkodzonego łożyska koła to buczenie. Zazwyczaj nasila się ono wraz z postępującym eksploatowaniem tego elementu. Zanim całkowicie ulegnie awarii może zwiększać swoją intensywność, nawet przez wiele lat. Uszkodzone łożysko koła konsekwencje mimo wszystko będzie generować dość poważne, gdyż pomimo tego, że auto może się poruszać, niestety traci ono swoje parametry jezdne. Charakterystyczne buczenie często będzie pojawiało się tylko po jednej stronie – to oznaka, że problem tkwi w jednym łożysku, co mogło być spowodowane uszkodzeniem mechanicznym.
Często pojawia się też specyficzne tarcie. Może ono jednak ustać po przejechaniu kilku kilometrów, więc trudno je wychwycić. Warto jednak pamiętać, że koła powinny zawsze pracować w podobny sposób (generować taki sam dźwięk). Najbardziej charakterystyczne będą jednak głośne metaliczne dźwięki. Wycie łożyska w kole przypomina dźwięk metalu trącego o metal. Często szumiące łożysko w kole będzie generować bardzo rytmiczny szum odpowiedni dla ruchu kręcącego koła. To, czym grozi zepsute łożysko w kole, które jest już mocno zatarte, jest bardzo poważne, gdyż może nawet spowodować nagłe zablokowanie się koła podczas jazdy. Jest to bardzo niebezpieczne i grozi spowodowaniem wypadku, więc lepiej nie bagatelizować takich objawów.
Zużyte łożysko koła objawy daje także w postaci pogorszenia się parametrów jezdnych. Prawdopodobnie kierowca będzie mógł zauważyć lekkie ściąganie na jedną ze stron. Jest to widoczne zarówno podczas jazdy na prostej drodze jak również podczas wchodzenia w zakręty. Niekiedy pojawią się drgania na kierownicy, które jednak mogą mieć także wiele innych przyczyn, choć są charakterystyczną poszlaką. W czasie jazdy mogą też pojawić się mocne szarpnięcia kierownicy, a na kole będzie wyczuwalny duży luz.
Jak sprawdzić łożysko w kole?
Widząc powyższe objawy, warto dowiedzieć się, jak sprawdzić łożysko w kole. Nie jest to wcale trudne, jednak wymaga podnośnika. Najpierw należy podnieść auto, a potem spróbować wprawić koła w ruch. Gdy będą się kręcić, należy uważnie wsłuchać się w to, czy pojawiają się charakterystyczne dźwięki. Trudno powiedzieć, jak sprawdzić zużycie łożyska w kole bez punktu odniesienia – ruch kół powinien być płynny i nie powodować zbędnych dźwięków, co jednak jest względne, gdyż zależy też od modelu samochodu. Jeśli jest to auto z przednim napędem, można unieść przednie koła i wrzucić trzeci bieg. Gdy koła będą się samoistnie kręcić, łatwiej będzie wychwycić niepokojące dźwięki. Jeśli pojawia się wycie łożyska w kole lub jakiekolwiek szumy, lepiej skonsultować to z mechanikiem.
Wymiana łożyska w kole – cena
Wymieniając łożysko koła Skoda Fabia i w innych samochodach nie trzeba martwić się o wysokie ceny, gdyż to raczej tani element, a sama naprawa nie jest problematyczna. W niektórych modelach trzeba jednak kupić cały zespół łożyska koła razem z piastą, czujnikiem ABS, a niekiedy też tarczą hamulcową. Wtedy cena wymiany łożyska w kole będzie nawet kilkukrotnie wyższa.
TOP produkty powiązane z tym tematem: